Halaman

Rabu, 7 Mei 2014

Hanya Kamu Saja 3


Biarlah satu dunia menundingkan jari kepadaku, asalkan kau percayakan aku.

Ann melabuhkan punggungnya di bangku panjang yang terdapat di dalam kawasan taman mini tersebut. Selepas solat Zohor tadi, dia terus menuju ke Taska Cemerlang. Kanak-kanak yang belajar di taska tersebut telah pun beransur pulang seorang demi seorang.
            Hanya segelintir sahaja pelajar yang masih berada di situ menunggu penjaga ataupun ibu bapa mereka. Begitu juga dengan kanak-kanak lelaki yang duduk di sebelahnya. Tiada walau segarit senyuman pun terbit di bibir comel itu.
            Kanak-kanak itu berkulit putih. Rambut hitamnya tersisir rapi walaupun waktu persekolahan telah pun tamat. Dia memiliki wajah yang bulat, bermata budar dan berhidung mancung. Yang membuatkan dia tertarik dengan kanak-kanak tersebut adalah pipinya yang kemerah-merahan bak buah tomato yang sedang ranum. Jika tidak difikirkan itu adalah anak orang, mahu saha dia mencubit pipi tembam tersebut.
            “Hai!!” Tegur Ann lembut.
            Malangnya, teguran Ann tidak langsung mendapat balasan. Anak matanya tepat merenung ke hadapan. Entah apa yang dipandangnya, tidak Ann tahu. Ann mencebikkan bibir sebelum segarit senyuman diukirkan.
            “Tunggu siapa?” Soal Ann ramah.
            Namun, seperti tadi. Tiada sebarang tindak balas yang positif daripada si kecil. Ann masih tidak berputus asa. Dia cuba juga memancing si kecil agar berbicara dengannya. Pasti kanak-kanak itu telah dipesan oleh ibu bapanya agar tidak berbicara dengan orang yang tidak dikenalinya. Dalam hal ini, dia tidak sedikit pun mempersalahkan si kecil.
            “Tak baik tau kalau orang tegur, kita tak jawab. ALLAH tak suka orang yang sombong-sombong ni. Wahyu bukan macam tu, kan?” Umpan Ann lagi. Anak matanya melirik ke arah kanak-kanak yang bernama Wahyu itu.
            Kanak-kanak itu tiba-tiba menoleh. Kelihatan dahinya berkerut seribu. Mungkin dia pelik bagaimana Ann boleh mengetahui akan namanya. Sedangkan dia tidak langsung memberitahunya kepada gadis tersebut. Ann melemparkan sekuntum senyuman manis pada si kecil.
            “Bagaimana aunty tahu nama saya?” Soal Wahyu perlahan.
            “Di baju Wahyu kan ada tertulis nama Wahyu.” Terang Ann.
            Untuk mengesahkannya, Wahyu menundukkan wajahnya. Anak matanya kini tertumpu pada tanda nama yang terlekat di dada kirinya. Sememangnya namanya ada di situ. Saat ini, hilang sudah prasangka buruknya terhadap gadis yang duduk di sisinya.
            “Wahyu tunggu siapa?” Tanya Ann.
            “Papa.” Jawab Wahyu sepatah.
            Ann menganggukkan kepalanya tanda mengerti.
            “Aunty pula tunggu siapa?” Giliran si kecil pula yang menyoal Ann.
            “Cikgu Fauziah.”
            “Aunty ni kawan Cikgu Fauziah ke?” Soal si kecil lagi dengan sedikit ramah.
            Ann tersenyum manis sambil menganggukkan kepalanya. Sememangnya dia kawan kepada Gee a.k.a Fauziah. Jadi untuk apa dia berbohong dengan si kecil. Ianya langsung tidak mendatangkan faedah pun padanya.
            “Wahyu pelajar baru di sini ya?” Soal Ann. Entah mengapa, tergerak pula hatinya untuk mengajak si kecil berborak bagi mengisi masa yang terluang.
            “Ermm…Baru saja pindah ke sini.” Wahyu menundukkan wajahnya.
            Ann kehilangan kata-kata. Dapat dirasakan bahawa si kecil itu mungkin mengalami kejutan budaya. Yang mana dia masih lagi tidak rapat dengan teman-temannya yang lain. Begitulah keadaannya apabila menjadi pelajar baru.
            Ann kembali menoleh ke arah Wahyu apabila mendengar bunyi yang datang dari perut si kecil. Dia tersenyum kecil. Tahulah dia kini yang si kecil di sebelahnya ini sedang kelaparan. Lantas dia membuka beg galasnya. Dihulurkan sebungkus roti yang sememangnya sentiasa ada di dalam simpanannya ke arah Wahyu.
            Terkebil-kebil seketika mata si kecil memerhatikan tingkahnya itu. Seakan tidak percaya yang Ann akan memberikannya roti tersebut. Berkali-kali dia menelan liurnya. Jelas sekali riak serba salah di wajah comel tersebut.
            “Ambillah.” Ucap Ann.
            “Tapi…”
            “Jangan risau. Memang aunty sengaja simpan sebungkus roti dalam beg auntie ni untuk waktu-waktu kecemasan. Seperti sekarang.” Terang Ann. Berguna jugak roti ni.
            “Mummy tak bagi Wahyu terima apa-apa dari orang yang Wahyu tak kenal. Nanti mummy marah.” Ucap Wahyu sedikit perlahan.
            Begitu petah sekali Wahyu berkata-kata. Tidak disangka sama sekali yang anak sekecil itu akan patuh dengan arahan yang diberikan oleh si ibu. Sudah Ann agak itu yang akan Wahyu katakan tatkala cuba mengajak kanak-kanak itu beramah mesra.
            “Kalau Wahyu tak ambil roti ni, nanti Wahyu akan lapar. Wahyu nak jadi macam tu ke?” Umpan Ann.
            Dahi Wahyu berkerut seribu sekali lagi. Apa yang diperkatakan oleh Ann ada benarnya. Ann tahu, kanak-kanak itu ingin mengambilnya tetapi disebabkan pesanan yang diberikan oleh ibunya, dia sanggup mengabaikan rasa laparnya. Tidak salah andainya kanak-kanak itu berfikir sedemikian tetapi dia kasihankan Wahyu.
            Ann pantas berpaling apabila mendengarkan namanya dijerit lembut oleh seseorang. Dari jauh dapat dilihat Gee sedang melambaikan tangan ke arahnya. Hanya anggukan sahaja diberikan olehnya.
            “Okaylah, Wahyu. Aunty kena pergi. Nanti kita jumpa lagi.” Ann bangkit dari duduknya sambil mengalas beg sandangnya.
            Roti yang berada di tangannya diletakkan di sebelah si kecil. Kepala si kecil diusap lembut sebelum membuka langkah mendapatkan Gee.


            “Dah lama ke kau sampai?” Soal Gee sambil melabuhkan punggungnya.
            Ann tidak terus menjawab pertanyaan Gee itu. Dia turut melabuhkan punggungnya di kerusi yang terdapat di hadapan Gee sambil tersandar tenang. Beg sandangnya pula diletakkan di kerusi yang bersebelahan dengannya.
            “Adalah dalam…” Ann melirik seketika ke arah jam BUM yang melilit di pergelangan tangannya sebelum menyambung. “…setengah jam tadi.”
            “Sorrylah, Ann. Aku sibuk sikit tadi.” Gee merenung wajah Ann lembut.
            “Takpe. Aku faham.”
            “Dah makan?” Gee menyandarkan tubuhnya di kerusi yang diduduki.
            “Belum.” Jawab Ann sepatah.
            “Kau nak makan dulu ke?”
            “Sekejap-sekejap lagilah. Lagipun, aku masih kenyang.” Ucap Ann tenang. “Apa hal kau nak jumpa dengan aku ni?” Ann terus menyoal ke titik persoalan mereka.
            “Aku nak mintak tolong sikit dengan kau. Boleh?” Sekuntum senyuman terukir di bibir mungil milik Gee.
            “Apa dia?”
            “Bila kau cuti semester?”
            “Empat bulan lagi. Kenapa?”
            “Berapa lama?” Soal Gee tanpa menjawab pertanyaan Ann.
            “Tiga minggu kut.”
            Gee menganggukkan kepalanya. Seakan sedang mencongak akan hari cuti Ann. Tingkahnya itu hanya diperhatikan sahaja oleh Ann tanpa sepatah bicara. Dia tahu apa yang sedang bermain di kotak fikiran Gee saat ini. Bukan baru sehari dia mengenali sahabatnya itu. Telah bertahun.
            “Kau nak duit tak?” Gee menyoal tiba-tiba. Sesekali dia menaikkan keningnya beberapa kali. Agar dapat mengumpan sahabatnya itu.
            “Gee…hanya orang gila aje yang tak mahu duit. Even orang kaya tu pun, nak lagi kaya inikan pulak aku yang miskin ni.” Ucap Ann selamba. Apa punya soalanlah yang dia tanya aku? Tak masuk akal langsung!
            “Disebabkan itulah, aku nak tawarkan kau satu kerja.” Ucap Gee ceria. Skema sungguh ayat aku jadinya.
            “Kerja? Kerja apa?” Ann menyoal bertalu-talu.
            “Jadi tenaga pengajar kat sini selama tempoh kau bercuti. Macam mana? Mahu?” Tawar Gee.
            “Kau ni kan…samalah dengan si Chinta tu.” Ann menghela nafas.
            “Apsal pulak?”
            “Masing-masing macam inilah. Semuanya nak booked aku. Macamlah aku ni artis fofular pulak. Glamour sangat ke dak Ann ni sampai semuanya nak booking? Sampai aku ni tak sempat nak tarik nafas panjang, tau tak?” Seloroh Ann berserta dengan sengihan kecil. Glamour gila betul aku!
            “Woit, mak cik!! Jangan nak perasan boleh tak?! Kami berdua ni nak bantu kau aje. Kalau bukan kami berdua ni yang bantu kau, siapa lagi?” Bentak Gee. Perasan sungguh perempuan ni.
            “La, salah ke?!!” Ann menggaru kepalanya tidak gatal.
            “Memanglah salah!!”
Memang apa yang diperkatakan oleh Gee itu ada benarnya. Dia bukanlah datang dari keluarga yang kaya. Pengajian dia di kolej pun telah menelan belanja yang banyak. Duit PTPTN yang dia terima tidak mencukupi. Jadi dia terpaksa mencari alternatif lain untuk menampungnya.
            Mujur sahaja Nur Chinta dan Gee sanggup membantunya. Jika tidak, mati juga dia dibuatnya. Disebabkan itulah, dia terima sahaja kerja sementara yang ada di hadapan mata. Cuma kerja yang ditawarkan oleh Nur Chinta sahaja yang menjadi dia serba salah. Bukan bayaran lumayan yang dia mahukan tetapi keberkatan dari kerjanya. Itu sahaja. Walaupun ianya adalah rezeki yang halal. Dari sumber yang betul.
            “So, macam mana? Nak ke tidak?” Tanya Gee sekali lagi.
            “Memanglah aku nak tapi bukan ke empat bulan tu lambat lagi? Tak boleh nak tunggu-tunggu dulu ke?” Ann menggelengkan kepalanya. Macamlah aku ni lari.
            “Memanglah lambat lagi tapi kau tu bukannya boleh percaya sangat. Dalam diam nanti kau dapat pulak jobs lain. Itu takpelah lagi. Silap-silap haribulan nanti, hilang tanpa khabar berita.” Bebel Gee. Bukan boleh percaya dia ni!
            “Yang itu, kau tak boleh nak marahlah. Kan? Kalau dah rezeki, aku tak boleh nak buat macam mana. Aku akan mendahulukan benda yang penting dulu. Dapat-dapat bila hidup lone ranger macam aku ni. Mana aje orang campak, kat situlah aku tercampak.” Jelas Ann dengan panjang lebar.
            “Ikut suka kaulah, Ann.” Gee akhirnya mengalah.
            “Kau dah makan ke?” Ann menukar topik perbualan di antara mereka berdua.
            “Belum lagi. Kenapa? Nak belanja ke?” Gee sudah tersenyum lebar. Tegak tubuhnya mendengarkan pertanyaan daripada Ann itu.
            “Iskh, kau ni!! Kut iya pun agak-agaklah. Sepatutnya kau yang belanja aku. Bukannya aku yang belanja kau.” Tegas Ann. Ni dah terbalik pulak.
            “Apsal pulak?” Gee mengerutkan dahinya.
            “Aku ni, kerja pun tak lagi Gee. Lainlah kalau aku dah kerja. Bolehlah aku belanja kau makan bagainya.”
            “Kau ni, ada saja alasannya kan?” Gee menggelengkan kepalanya.
            “Betul apa aku cakap.”
            “Dah, jom!! Jangan sampai aku ubah fikiran pulak nanti.” Gee bangkit dari duduknya. Satu hapa pun tak dapat nanti.
            Ann tersengih. Pantas sahaja dia bangkit daripada duduknya. Takut nanti bila dia lambat, Gee akan menarik kembali tawarannya. Sahabatnya itu bukannya boleh dijangka akan akal fikirannya. Bila-bila masa sahaja boleh berubah.
            Mereka berdua berjalan beriringan keluar dari taska tersebut. Mata Ann tertumpu ke arah bangku yang didudukinya bersama Wahyu sebentar tadi. Kanak-kanak itu masih lagi ada di situ. Dia melirik ke arah jam tangannya. Tepat tiga lima belas minit petang. Dahinya berkerut seribu.
            “Apa lagi yang kau pandang tu?” Tegur Gee hairan.
            “Budak tu.”
            “Kenapa dengan dia?” Anak mata Gee tertumpu ke arah Wahyu.
            “Dah pukul tiga suku, tak balik-balik lagi. Budak yang lain dah lama balik. Mak bapak dia terlupakan anak ke hapa ni?” Rungut Ann selamba. Ada jugak mak bapak macam ni rupanya dalam dunia ni.
            “Dia memang macam tu. Semenjak dia masuk ke sini beberapa hari lalu, tak pernah nak bercakap. Diam aje. Dengan budak-budak lain pun tak bergaul sangat. Dengan cikgu pun sama jugak. Parents dia pulak selalu aje datang lambat untuk ambil dia. Kadang-kadang tu aku kasihan jugak dengan dia.” Jelas Gee dengan panjang lebar.
            “Kau tak pernah offer nak hantar dia balik ke?” Ann merenung wajah Gee yang berdiri di sebelahnya.
            “Pernahlah jugak aku offer nak hantar dia balik tapi…dia diam aje. Sepatah apa pun tak keluar dari mulut dia. Macam mana aku nak hantar?”
            “Tapi…tadi dia bercakap dengan aku.”
            “Really?” Gee membuntangkan anak matanya. Seakan tidak percaya dengan apa yang baru sahaja dia dengar. Biar betul!
            Ann menganggukkan kepalanya laju. Tidak pula dia memberitahu Gee yang dia puas juga mengajak si kecil itu berbual dengannya. Mujur juga pendekatannya itu berjaya.
            “Ermm…satu perkembangan yang bagus.” Gee menganggukkan kepalanya. Sesekali dia melurut dagunya.
            “Kau pergilah tanya dia. Dah terlanjur kita nak keluar ni, tumpangkanlah dia sekali. Dapat jugak pahala tau. Bukannya senang nak buat pahala ni.” Gesa Ann.
            “Yalah-yalah.”
            Mereka berdua mendekati kanak-kanak tersebut. Mata si kecil terkebil-kebil memerhatikan Ann dan juga Gee silih berganti.
            “Wahyuda masih tak pulang lagi?” Gee merenung wajah mulus di hadapannya.
            Wahyu hanya menggelengkan kepala bagi memberikan jawapan yang diberikan kepadanya tanpa sepatah kata. Seakan begitu berat untuk dia membuka mulutnya.
            “Wahyuda tunggu siapa?” soal Gee lagi tanpa jemu.
            Kali ini anak kecil itu mendiamkan diri. Tiada gelengan mahupun anggukan yang diberikan. Sikap yang sama dipamerkan oleh kanak-kanak itu sebelum ini. Namun, Gee tidak berputus asa. Dia cuba juga mengajak Wahyu berbual dengannya.
            “Macam ni ajelah. Cikgu dan kawan cikgu nak keluar. Apa kata cikgu hantarkan Wahyuda pulang. Mahu?” Tawar Gee.
            Kanak-kanak kecil itu pantas berdiri apabila Gee habis berbicara. Beg galasnya dicapai lalu menuju ke arah pintu pagar. Di pintu pagar telah tersedia menanti sebuah Toyota Estima berwarna hitam metalik.
            Tingkah kanak-kanak itu diperhatikan sahaja oleh Gee dan juga Ann. Terkebil-kebil seketika mata mereka berdua. Seakan tidak percaya dengan apa yang baru sahaja berlaku di hadapan mata.
            “Kau tengok!! Betul tak apa yang aku cakap tadi?” Rungut Gee. Budak paling pelik yang pernah aku jumpa di abad ni.
            “Pelik.” Ujar Ann sepatah.
            “Apsal pulak?
            “Dengan aku, dia bercakap. Dengan kau tak.”
            “Takde apa yang peliknya Ann.”
            “Maksud kau?”
            “Perangai kanak-kanak di sini ada berbagai-bagai karenah. Yang okay…yang tak okay. Yang terlebih peramah lagilah. Tak menang tangan kau melayannya. Sometimes boleh jadi pening dibuatnya.” Rungut Gee.
            Memang benar apa yang diperkatakan oleh Gee itu. Bukan dia tidak pernah mengalami situasi sedemikian. Dia pernah membantu Gee di situ. Jadi dia faham maksud yang disampaikan oleh Gee itu.

Tiada ulasan: